Karta przedmiotu: MEDYCYNA RODZINNA

cykl 2021-2027

Karta przedmiotu: Medycyna rodzinna

cykl 2021-2027

 

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Lekarski

2. Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie

3. Forma studiów: Stacjonarne/Niestacjonarne

4. Rok: II, V, VI

5. Semestr:  Zgodnie z harmonogramem

6. Nazwa przedmiotu:  Medycyna rodzinna

7. Status przedmiotu:  Obowiązkowy

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

Wywiad, symptomatologia, badanie fizykalne, diagnostyka różnicowa, profilaktyka i terapia najczęstszych chorób u dzieci i dorosłych; interpretacja badań laboratoryjnych; planowanie konsultacji specjalistycznych; kwalifikacja do leczenia domowego i szpitalnego; formy przemocy, przemoc w rodzinie i rola lekarza w jej rozpoznawaniu; prowadzenie dokumentacji medycznej pacjenta; wykonywanie podstawowych procedur i zabiegów lekarskich; kwalifikacja do szczepień; rozpoznawanie agonii i stwierdzanie zgonu; sporządzanie zaświadczeń lekarskich; korzystanie z baz danych i krytyczna analiza piśmiennictwa; umiejętność pracy w zespole; przestrzeganie praw pacjenta

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie:  B.W29, E.W1, E.W2, E.W3, E.W4, E.W6,  E.W7, E.W34, D.W1, D.W3, D.W6,  D.W8, D.W9, D.W10, D.W23

w zakresie umiejętności student potrafi:  B.U10, B.U12,  B.U13, D.U17, E.U1, E.U2, E.U3,  E.U4, E.U6,  E.U7, F.U9,  E.U11, E.U12, E.U14, E.U15, E.U16, E.U20, E.U24, E.U27, E.U29, E.U32, E.U37, E.U38,  G.U6

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: D.W4, D.W18, D.U4, D.U5,  D.U13, D.U14, D.U15, D.U16

Forma zakończenia przedmiotu    EGZAMIN

9. liczba godzin z przedmiotu

105

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

7

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji *

Sposoby oceny *

W zakresie wiedzy

Sprawdzian ustny/pisemny – pytania testowe/otwarte, Zaliczenie pisemne i ustne,  Egzamin pisemny/testowy/ustny

*

W zakresie umiejętności

Obserwacja ciągła/ Ocena aktywności na zajęciach, Zaliczenie pisemne i ustne,

Zaliczenie umiejętności praktycznych, w tym procedur zawartych w Dzienniku praktyk, Egzamin praktyczny OSCE

*

W zakresie kompetencji

Obserwacja ciągła/ Ocena aktywności na zajęciach, Egzamin praktyczny OSCE

*

         

* zgodnie z regulaminem zajęć z przedmiotu, Zarządzeniem Nr 75/2016  Rektora SUM z późn.zm.   

zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane

 

                                                                          Karta przedmiotu cykl 2021-2027

Cz. 2

Inne przydatne informacje o przedmiocie

 

 

12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

 

Zakład Medycyny Rodzinnej
41-800, Pl. Traugutta 2
medycynarodzinna@sum.edu.pl

Tel.32/370-52-47

   

 

 

13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

 

    Dr n. med. Elżbieta Mizgała-Izworska

 

 

 

 

14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

 

 

 

 

15. Liczebność grup

Zgodna z Uchwałą Senatu SUM

 

16. Materiały do zajęć

Zgodnie z Regulaminem Zajęć z przedmiotu

 

17. Miejsce odbywania się zajęć

Zgodnie z harmonogramem

 

18. Miejsce i godzina konsultacji

Według  Regulaminu Jednostki

 

19. Efekty uczenia się

 

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

 

W zakresie wiedzy

 

 

 

1.

Zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe
i epidemiologiczne najczęstszych chorób

E.W1

 

 2.

Zna i rozumie zasady żywienia dzieci zdrowych
i chorych, w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka

E.W2

 

 3.

Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego
w przypadku najczęstszych chorób dzieci

E.W3

 

 4.

Zna i rozumie zagadnienia dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego oraz zaburzeń zachowania - psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci

E.W4

 

 5.

Zna i rozumie najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania
w tych stanach

E.W6

 

6.

Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego
w odniesieniu do naj­częstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań

E.W7

 

7.

Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych choro­bach i specyficznych problemach w praktyce lekarza rodzinnego

E.W34

 

8.

Zna i rozumie społeczny wymiar zdrowia
i choroby – wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych

D.W1

 

9.

Zna i rozumie zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych w zakresie medycyny rodzinnej

B.W29

 

10.

Zna i rozumie formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i w instytucjach, społeczne uwarunkowania róż­nych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu

D.W3

 

11.

Zna i rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem

D.W6

 

12.

Zna i rozumie funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza

D.W8

 

13.

Zna i rozumie podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie

D.W9

 

14.

Zna i rozumie rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia

D.W10

 

15.

Zna i rozumie podstawy medycyny opartej na dowodach w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów właściwych dla medycyny rodzinnej

D.W23

 

W zakresie umiejętności

 

 

 

1.

Potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym

E.U1

 

2.

Potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną

E.U2

 

3.

Potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego

E.U3

 

4.

Potrafi przeprowadzać badanie fizykalne dziecka w każdym wieku

E.U4

 

5.

Potrafi przeprowadzać orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe

E.U6

 

6.

Potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta

E.U7

 

7.

Potrafi zestawiać pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych

E.U9

 

8.

Potrafi przeprowadzać badania bilansowe

E.U11

 

9.

Potrafi przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci

E.U12

 

10.

Potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia

E.U14

 

11.

Potrafi rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek

E.U15

 

12.

Potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne

E.U16

 

13.

Potrafi kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego

E.U20

 

14.

Potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy

E.U24

 

15.

Potrafi kwalifikować pacjenta do szczepień

E.U27

 

16.

Potrafi pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej

E.U28

 

17.

Potrafi wykonywać podstawowe procedury
i zabiegi lekarskie przeprowadzane w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej

E.U29

 

18.

Potrafi planować konsultacje specjalistyczne

E.U32

 

19.

Potrafi rozpoznawać agonię pacjenta i stwierdzać jego zgon

E.U37

 

20.

Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta

E.U38

 

21.

Potrafi sporządzać zaświadczenia lekarskie na potrzeby pacjentów, ich rodzin i innych podmiotów

G.U6

 

22.

Potrafi krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim i wyciągać wnioski

D.U17

 

23.

Potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi

B.U10

 

24.

Potrafi wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych

B.U12

 

25.

Potrafi rozwiązywać trudne problemy medyczne z zakresu medycyny rodzinnej w oparciu o publikacje naukowe i planować badania naukowe w tym zakresie

B.U10

B.U13

 

W zakresie kompetencji społecznych

 

 

 

1.

Zna postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia

D.W4

 

2.

Zna i rozumie zasady pracy w zespole

D.W18

 

3.

Potrafi budować atmosferę zaufania podczas całego procesu leczenia

D.U4

 

4.

Potrafi przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, oraz  rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej

D.U5

 

5.

Potrafi przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych

D.U13

 

6.

Potrafi  rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych

D.U14

 

7.

Potrafi przestrzegać praw pacjenta,

D.U15

 

8.

Potrafi wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym

D.U16

 

20. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

 

21.1. Wykłady

 

 

Koncepcja medycyny rodzinnej w Polsce i na świecie. Rola i kompetencje lekarza rodzinnego.

3

 

Organizacja praktyki lekarza rodzinnego.

2

 

Stany nagłe w praktyce lekarza rodzinnego.

2

 

Najczęstsze problemy urologiczne w POZ.

2

 

Schorzenia kardiologiczne w praktyce lekarza rodzinnego. Interpretacja i znajomość elektrokardiogramów.

2

 

Choroby infekcyjne dróg oddechowych u dzieci w praktyce lekarza rodzinnego.

2

 

Choroby dolnych dróg oddechowych u dorosłych w praktyce lekarza rodzinnego.

2

 

W sumie

15

 

22.2. Seminaria

 

 

Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta.

5

 

Zaburzenia psychiczne w gabinecie lekarza rodzinnego.

5

 

Medycyna rodzinna – Holistyczne podejście

5

 

Praktyczne aspekty pracy lekarza rodzinnego z szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych

3

 

Najczęstsze problemy zdrowotne w praktyce lekarza rodzinnego

2

 

Wykorzystanie badania ekg w diagnostyce pacjentów  POZ

2

 

Problemy laryngologiczne w praktyce lekarza rodzinnego

2

 

Mała chirurgia w praktyce lekarza rodzinnego

2

 

Komunikacja między lekarzem a pacjentem i jego rodziną

2

 

Jakość i rozwiązywanie problemów w praktyce lekarza rodzinnego.

2

 

W sumie

30

 

23.3. Ćwiczenia

 

 

Ustalenie wstępnego rozpoznania w oparciu o badanie podmiotowe i przedmiotowe.

5

 

Badanie podmiotowe, odrębności w zależności od sytuacji klinicznej. Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej.

10

 

Ćwiczenia w Centrum Symulacji Medycznej

Wybrane przypadki i scenariusze kliniczne z zakresu medycyny rodzinnej

Wybrane zabiegi medyczne – ćwiczenia praktyczne.

Standardy postępowania w medycynie rodzinnej. Symptomatologia i znaczenia wybranych objawów chorobowych.

Mała chirurgia w praktyce lekarza rodzinnego.

Badanie otoskopowe w praktyce lekarza rodzinnego.

Analiza przypadków w  codziennej praktyce lekarza rodzinnego.

26

 

W sumie       

60

 

24. Literatura

 

 

Literatura podstawowa:

1.       Medycyna rodzinna. Latkowski B. Lukas W. Godycki-Ćwirko M., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Wyd. III Warszawa 2017

2.       Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów. Windak A., Chlabicz S., Mastalerz-Migas A. i inni. Wydawnictwo Termedia, Poznań, 2015

3.       Umiejętności komunikowania się z pacjentami. Silverman J., Kurtz S., Drape J., Medycyna Praktyczna, Kraków 2018

Literatura uzupełniająca:

4.       Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną? Marcinowicz L. Chlabicz S. PZWL Warszawa 2014

5.       Postępowanie w stanach naglących w praktyce lekarza rodzinnego. Philip Buttaravoli,
M. Leffler, red. wyd. pol. Witold Lukas, Elsevier Urban & Partner. 2013

 

Wytyczne/zalecenia:

6.       Zasady postępowania w cukrzycy – zalecenia dla lekarzy POZ

7.       Zapobieganie, rozpoznawanie i leczenie grypy

8.       Zasady postępowania w nadciśnieniu tętniczym

9.       Zasady postępowania w nadwadze i otyłości

10.     Zasady postępowania w niewydolności serca

 

 

 

25. Kryteria oceny – szczegóły

 

 

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

 

 

 

 

 

             

Dane kontaktowe

Zakład Medycyny Rodzinnej

Pl.Traugutta 2 (budynek Dziekanatu WNMZ, piętro 3)

41-800 Zabrze

tel. 32/370-52-47

 

Szanowni Państwo,

W związku z koniecznością zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa uprzejmie informujemy, iż kontakt z Zakładem Medycyny Rodzinnej odbywa się wyłącznie drogą mailową. 

Kontakt  mailowy: medycynarodzinna@sum.edu.pl lub djochemczyk@sum.edu.pl

 

Zakład Medycyny Rodzinnej

Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

Pl.Traugutta 2 (budynek Dziekanatu, piętro 3)

41-800 Zabrze

tel.32/370-52-47

e-mail: medycynarodzinna@sum.edu.pl