cykl 2021-2027
Karta przedmiotu: Medycyna rodzinna
cykl 2021-2027
Informacje ogólne o przedmiocie |
||||
1. Kierunek studiów: Lekarski |
2. Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie 3. Forma studiów: Stacjonarne/Niestacjonarne |
|||
4. Rok: II, V, VI |
5. Semestr: Zgodnie z harmonogramem |
|||
6. Nazwa przedmiotu: Medycyna rodzinna |
||||
7. Status przedmiotu: Obowiązkowy |
||||
8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się |
||||
Wywiad, symptomatologia, badanie fizykalne, diagnostyka różnicowa, profilaktyka i terapia najczęstszych chorób u dzieci i dorosłych; interpretacja badań laboratoryjnych; planowanie konsultacji specjalistycznych; kwalifikacja do leczenia domowego i szpitalnego; formy przemocy, przemoc w rodzinie i rola lekarza w jej rozpoznawaniu; prowadzenie dokumentacji medycznej pacjenta; wykonywanie podstawowych procedur i zabiegów lekarskich; kwalifikacja do szczepień; rozpoznawanie agonii i stwierdzanie zgonu; sporządzanie zaświadczeń lekarskich; korzystanie z baz danych i krytyczna analiza piśmiennictwa; umiejętność pracy w zespole; przestrzeganie praw pacjenta Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach w zakresie wiedzy student zna i rozumie: B.W29, E.W1, E.W2, E.W3, E.W4, E.W6, E.W7, E.W34, D.W1, D.W3, D.W6, D.W8, D.W9, D.W10, D.W23 w zakresie umiejętności student potrafi: B.U10, B.U12, B.U13, D.U17, E.U1, E.U2, E.U3, E.U4, E.U6, E.U7, F.U9, E.U11, E.U12, E.U14, E.U15, E.U16, E.U20, E.U24, E.U27, E.U29, E.U32, E.U37, E.U38, G.U6 w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: D.W4, D.W18, D.U4, D.U5, D.U13, D.U14, D.U15, D.U16 Forma zakończenia przedmiotu EGZAMIN |
||||
9. liczba godzin z przedmiotu |
105 |
|||
10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
7 |
|||
11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji * |
Sposoby oceny * |
||
W zakresie wiedzy |
Sprawdzian ustny/pisemny – pytania testowe/otwarte, Zaliczenie pisemne i ustne, Egzamin pisemny/testowy/ustny |
* |
||
W zakresie umiejętności |
Obserwacja ciągła/ Ocena aktywności na zajęciach, Zaliczenie pisemne i ustne, Zaliczenie umiejętności praktycznych, w tym procedur zawartych w Dzienniku praktyk, Egzamin praktyczny OSCE |
* |
||
W zakresie kompetencji |
Obserwacja ciągła/ Ocena aktywności na zajęciach, Egzamin praktyczny OSCE |
* |
||
* zgodnie z regulaminem zajęć z przedmiotu, Zarządzeniem Nr 75/2016 Rektora SUM z późn.zm.
zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane
Karta przedmiotu cykl 2021-2027
Cz. 2
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
|
|
||||||
12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:
Zakład Medycyny Rodzinnej Tel.32/370-52-47 |
|
|
||||||
13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:
Dr n. med. Elżbieta Mizgała-Izworska
|
|
|
||||||
14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:
|
|
|
||||||
15. Liczebność grup |
Zgodna z Uchwałą Senatu SUM |
|
||||||
16. Materiały do zajęć |
Zgodnie z Regulaminem Zajęć z przedmiotu |
|
||||||
17. Miejsce odbywania się zajęć |
Zgodnie z harmonogramem |
|
||||||
18. Miejsce i godzina konsultacji |
Według Regulaminu Jednostki |
|
||||||
19. Efekty uczenia się |
|
|||||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach |
|
|||||
W zakresie wiedzy |
|
|
|
|||||
1. |
Zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe |
E.W1 |
|
|||||
2. |
Zna i rozumie zasady żywienia dzieci zdrowych |
E.W2 |
|
|||||
3. |
Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego |
E.W3 |
|
|||||
4. |
Zna i rozumie zagadnienia dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego oraz zaburzeń zachowania - psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci |
E.W4 |
|
|||||
5. |
Zna i rozumie najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania |
E.W6 |
|
|||||
6. |
Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego |
E.W7 |
|
|||||
7. |
Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach i specyficznych problemach w praktyce lekarza rodzinnego |
E.W34 |
|
|||||
8. |
Zna i rozumie społeczny wymiar zdrowia |
D.W1 |
|
|||||
9. |
Zna i rozumie zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych w zakresie medycyny rodzinnej |
B.W29 |
|
|||||
10. |
Zna i rozumie formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i w instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu |
D.W3 |
|
|||||
11. |
Zna i rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem |
D.W6 |
|
|||||
12. |
Zna i rozumie funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza |
D.W8 |
|
|||||
13. |
Zna i rozumie podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie |
D.W9 |
|
|||||
14. |
Zna i rozumie rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia |
D.W10 |
|
|||||
15. |
Zna i rozumie podstawy medycyny opartej na dowodach w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów właściwych dla medycyny rodzinnej |
D.W23 |
|
|||||
W zakresie umiejętności |
|
|
|
|||||
1. |
Potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym |
E.U1 |
|
|||||
2. |
Potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną |
E.U2 |
|
|||||
3. |
Potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego |
E.U3 |
|
|||||
4. |
Potrafi przeprowadzać badanie fizykalne dziecka w każdym wieku |
E.U4 |
|
|||||
5. |
Potrafi przeprowadzać orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe |
E.U6 |
|
|||||
6. |
Potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta |
E.U7 |
|
|||||
7. |
Potrafi zestawiać pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych |
E.U9 |
|
|||||
8. |
Potrafi przeprowadzać badania bilansowe |
E.U11 |
|
|||||
9. |
Potrafi przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci |
E.U12 |
|
|||||
10. |
Potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia |
E.U14 |
|
|||||
11. |
Potrafi rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek |
E.U15 |
|
|||||
12. |
Potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne |
E.U16 |
|
|||||
13. |
Potrafi kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego |
E.U20 |
|
|||||
14. |
Potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy |
E.U24 |
|
|||||
15. |
Potrafi kwalifikować pacjenta do szczepień |
E.U27 |
|
|||||
16. |
Potrafi pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej |
E.U28 |
|
|||||
17. |
Potrafi wykonywać podstawowe procedury |
E.U29 |
|
|||||
18. |
Potrafi planować konsultacje specjalistyczne |
E.U32 |
|
|||||
19. |
Potrafi rozpoznawać agonię pacjenta i stwierdzać jego zgon |
E.U37 |
|
|||||
20. |
Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta |
E.U38 |
|
|||||
21. |
Potrafi sporządzać zaświadczenia lekarskie na potrzeby pacjentów, ich rodzin i innych podmiotów |
G.U6 |
|
|||||
22. |
Potrafi krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim i wyciągać wnioski |
D.U17 |
|
|||||
23. |
Potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi |
B.U10 |
|
|||||
24. |
Potrafi wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych |
B.U12 |
|
|||||
25. |
Potrafi rozwiązywać trudne problemy medyczne z zakresu medycyny rodzinnej w oparciu o publikacje naukowe i planować badania naukowe w tym zakresie |
B.U10 B.U13 |
|
|||||
W zakresie kompetencji społecznych |
|
|
|
|||||
1. |
Zna postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia |
D.W4 |
|
|||||
2. |
Zna i rozumie zasady pracy w zespole |
D.W18 |
|
|||||
3. |
Potrafi budować atmosferę zaufania podczas całego procesu leczenia |
D.U4 |
|
|||||
4. |
Potrafi przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej |
D.U5 |
|
|||||
5. |
Potrafi przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych |
D.U13 |
|
|||||
6. |
Potrafi rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych |
D.U14 |
|
|||||
7. |
Potrafi przestrzegać praw pacjenta, |
D.U15 |
|
|||||
8. |
Potrafi wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym |
D.U16 |
|
|||||
20. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
|
||||||
21.1. Wykłady |
|
|
||||||
Koncepcja medycyny rodzinnej w Polsce i na świecie. Rola i kompetencje lekarza rodzinnego. |
3 |
|
||||||
Organizacja praktyki lekarza rodzinnego. |
2 |
|
||||||
Stany nagłe w praktyce lekarza rodzinnego. |
2 |
|
||||||
Najczęstsze problemy urologiczne w POZ. |
2 |
|
||||||
Schorzenia kardiologiczne w praktyce lekarza rodzinnego. Interpretacja i znajomość elektrokardiogramów. |
2 |
|
||||||
Choroby infekcyjne dróg oddechowych u dzieci w praktyce lekarza rodzinnego. |
2 |
|
||||||
Choroby dolnych dróg oddechowych u dorosłych w praktyce lekarza rodzinnego. |
2 |
|
||||||
W sumie |
15 |
|
||||||
22.2. Seminaria |
|
|
||||||
Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta. |
5 |
|
||||||
Zaburzenia psychiczne w gabinecie lekarza rodzinnego. |
5 |
|
||||||
Medycyna rodzinna – Holistyczne podejście |
5 |
|
||||||
Praktyczne aspekty pracy lekarza rodzinnego z szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych |
3 |
|
||||||
Najczęstsze problemy zdrowotne w praktyce lekarza rodzinnego |
2 |
|
||||||
Wykorzystanie badania ekg w diagnostyce pacjentów POZ |
2 |
|
||||||
Problemy laryngologiczne w praktyce lekarza rodzinnego |
2 |
|
||||||
Mała chirurgia w praktyce lekarza rodzinnego |
2 |
|
||||||
Komunikacja między lekarzem a pacjentem i jego rodziną |
2 |
|
||||||
Jakość i rozwiązywanie problemów w praktyce lekarza rodzinnego. |
2 |
|
||||||
W sumie |
30 |
|
||||||
23.3. Ćwiczenia |
|
|
||||||
Ustalenie wstępnego rozpoznania w oparciu o badanie podmiotowe i przedmiotowe. |
5 |
|
||||||
Badanie podmiotowe, odrębności w zależności od sytuacji klinicznej. Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej. |
10 |
|
||||||
Ćwiczenia w Centrum Symulacji Medycznej Wybrane przypadki i scenariusze kliniczne z zakresu medycyny rodzinnej Wybrane zabiegi medyczne – ćwiczenia praktyczne. Standardy postępowania w medycynie rodzinnej. Symptomatologia i znaczenia wybranych objawów chorobowych. Mała chirurgia w praktyce lekarza rodzinnego. Badanie otoskopowe w praktyce lekarza rodzinnego. Analiza przypadków w codziennej praktyce lekarza rodzinnego. |
26 |
|
||||||
W sumie |
60 |
|
||||||
24. Literatura |
|
|
||||||
Literatura podstawowa: 1. Medycyna rodzinna. Latkowski B. Lukas W. Godycki-Ćwirko M., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Wyd. III Warszawa 2017 2. Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów. Windak A., Chlabicz S., Mastalerz-Migas A. i inni. Wydawnictwo Termedia, Poznań, 2015 3. Umiejętności komunikowania się z pacjentami. Silverman J., Kurtz S., Drape J., Medycyna Praktyczna, Kraków 2018 Literatura uzupełniająca: 4. Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną? Marcinowicz L. Chlabicz S. PZWL Warszawa 2014 5. Postępowanie w stanach naglących w praktyce lekarza rodzinnego. Philip Buttaravoli,
Wytyczne/zalecenia: 6. Zasady postępowania w cukrzycy – zalecenia dla lekarzy POZ 7. Zapobieganie, rozpoznawanie i leczenie grypy 8. Zasady postępowania w nadciśnieniu tętniczym 9. Zasady postępowania w nadwadze i otyłości 10. Zasady postępowania w niewydolności serca
|
|
|||||||
25. Kryteria oceny – szczegóły |
|
|||||||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.
|
|
|
||||||
|
|
|||||||
Zakład Medycyny Rodzinnej
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Pl.Traugutta 2 (budynek Dziekanatu, piętro 3)
41-800 Zabrze
tel.32/370-52-47
e-mail: medycynarodzinna@sum.edu.pl